Intervenció col·lectiva a la plaça de la Cultura per promoure les relacions entre les persones i els espais que habiten 

  • Hi ha participat l’alumnat dels instituts Bellvitge i Europa i del Col·legi Pare Enric d’Ossó amb l’Escola d’Arquitectura La Salle

  •  En el marc del projecte europeu A-Place

Alumnes de l’Institut Bellvitge i del Col·legi Pare Enric d’Ossó, juntament amb estudiants de l’Escola d’Arquitectura La Salle han fet una intervenció col·lectiva entorn de la plaça de la Cultura de Bellvitge en el marc del projecte europeu A-Place.

L’objectiu del projecte A-Place és promoure les relacions entre les persones i els llocs que habiten a través de projectes culturals i artístics realitzats amb la col·laboració de ciutadans i agents socials; artistes i arquitectes; estudiants de diversos nivells educatius, i amb el suport de les administracions locals. Les activitats que es duen a terme inclouen intervencions a l’espai públic, producció de vídeos i fotografies i debats sobre la creació d’indrets.

En els darrers dos anys, A-Place ha desenvolupat un programa d’activitats a la ciutat, amb el suport de l’Ajuntament i la col·laboració d’institucions educatives i entitats locals. Durant el primer any, a causa de les restriccions derivades de la pandèmia, les activitats es van limitar a Internet, amb teleconferències per fer entrevistes i debats sobre l’espai públic. Aquest any s’ha portat a terme una seqüència d’activitats interconnectades que van culminar a l’octubre amb unes jornades celebrades al Centre d’Art Tecla Sala i les instal·lacions artístiques en l’espai públic, ara al novembre.


Explorar l’espai públic
El passat mes d’abril, els alumnes dels instituts Bellvitge i Europa i del Col·legi Pare Enric d’Ossó van explorar l’espai públic per trobar els llocs que per a ells tenien un significat particular. Aquests llocs emocionals es van localitzar en un mapa, amb una descripció i una fotografia mitjançant l’aplicació A-Place: Mapping. Durant una sessió celebrada a la plaça de la Cultura, els alumnes de primària, secundària i batxillerat van mostrar als estudiants d’arquitectura els llocs que havien marcat i van explicar què significaven per a ells. Després d’aquesta sessió, els estudiants d’arquitectura van fer propostes d’objectes que visualitzaven els significats d’aquests llocs. Aquests objectes estaven fets amb tubs utilitzats en canalitzacions. En una sessió posterior, que va tenir lloc el mes de maig a la mateixa plaça, els estudiants d’arquitectura van explicar les propostes i van rebre els comentaris dels alumnes. Al juliol, un cop finalitzats els dissenys, els prototips es van muntar a La Salle i a l’octubre es va fer el premuntatge en l’espai públic, que va permetre descobrir noves ubicacions i proposar nous objectes.


Ara, el procés culmina amb la instal·lació definitiva a l’espai públic, procés en el qual ha col·laborat el Centre Cultural Bellvitge-Gornal.

A-Place (https://www.a-place.eu/) és un projecte de cooperació a escala europea dedicat a reforçar els vincles entre les persones i els llocs mitjançant pràctiques artístiques i educatives, que es porta a terme amb el cofinançament del programa Europa Creativa (2019-2023).

Les organitzacions que formen part d’A-Place inclouen escoles d’arquitectura i ciències socials, col·lectius d’art comunitari, gestors culturals i festivals d’art i arquitectura que representen sis països europeus: Bèlgica, Xipre, Eslovènia, Espanya, Itàlia i Portugal.

A-Place està coordinat pel professor Leandro Madrazo, catedràtic de l’Escola d’Arquitectura La Salle de la Universitat Ramon Llull de Barcelona.


Més informació:
https://www.facebook.com/APlace.eu
https://www.instagram.com/aplace_eu/
https://twitter.com/aplace_eu
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkhb2Mo3KFIZdMFnH7kfkLS6rJkYV4kto